Pressmeddelande: Föreningen Norden kommer att vara på Bokmässan i Göteborg 28.9-01.10

Pressmeddelande 25/9 – 2017

Föreningen Norden kommer att vara på Bokmässan i Göteborg 28.9-01.10

Förbundsordförande Sinikka Bohlin,

”Föreningen Norden kommer tydligt stå upp för det öppna och fria Norden på Bokmässan i Göteborg. Det kommer att presenteras både i vår monter och på våra seminarier.
Föreningen Norden har ett litterärt och politiskt kulturarv baserad på frihet och rätt. Detta präglar också vår medverkan i Finland 100 års firande”

Här hittar ni oss under Bokmässan:
• Monter C02:33 nära Finlandsmontern.

• Torsdagen den 28.9 på Internationella Torgets Stora Scen kl.13.30 – 14.

Föreningen Norden arrangerar ett seminarium tillsammans med Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige. Finlands och Islands skolsystem är en förebild globalt (Lärarmobillitet i Norden. Vad kan lärarna ”lära sig” av sina grannländer och hur kommer lärarmobiliteten att se ut i framtiden?)

• Lördagen den 30.9 kl.14.30 på Studieförbundet Vuxenskolans scen monter C04:02

Föreningen Norden och Nordiska Biblioteksveckan kommer att arrangera ett samtal med författaren av Maresi, Maria Turtschaninoff. Boken är utvald till Nordiska Biblioteksveckan 2017 med finska författare som tema för att fira Finland 100 år. Samtalet kommer att avslutas med ett smakprov med högläsning av Turtschaninoff.

Kontakt: Julia Brink, Organisationsutvecklare,
julia@norden.se