Besök i norska vänorten Kongsvinger
I ett soligt försommarväder i slutet av maj åkte 45 medlemmar i Föreningen Norden – med Karlanda Buss – till vår norska vänort Kongsvinger. En dagstur som innehöll det mesta. Vi fick med oss kultur och historia genom fantastiska guidningar på Kvinnomuseet, i den gamla stadsdelen Övrebyen och på Kongsvinger Festning. Ett besök på The Plus Vestre i Magnor – världens mest miljövänliga möbelfabrik – var mycket intressant och en överraskning för många. Där guidades vi genom hela produktionen av utemöbler för offentliga platser.
Lunchen intogs på Vinger Hotell, där representanter för Föreningen Norden Kongsvinger og omegn mötte upp och berättade om våra föreningars nära samarbete. Nästa gemensamma arrangemang är Träffpunkt Norden med ”Marknad på gränsen” på Morokulien den 15 augusti.
Innan vi styrde kosan mot Arvika hann vi med en fikapaus på ”Kongssenteret” med utsikt över Glomma.
Som traditionen bjuder bifogas:
Märta Mannerstedts dikt om dagen.
På Palmviken en morgon kan man få se
Ett gäng Nordenresenärer glada sig bege
Upp på bussen som till grannlandet går
Där intressanta platser vi besöka får
En möbelverkstad mitt i skogen låg
Hela produktionen i fabriken vi såg
Det var virke och plåt i färger klara
Till utemöbler och lekplatser där barn vill vara
Vi tog oss upp till fästningens mur
Därifrån tog guiden oss med på en tur
Förbi gamla hus som skyddade är
Och berättade om folk som bodde där
Lunchen åt vi på hotell Vingen
På den goda maten klagade ingen
Kvinnomuseet skildrade kvinnans lott
Genom flera århundraden som gått
På fästningen fick vi sedan veta
Vad de olika byggnaderna heta
I källarhålan var det mörkt och kallt
Den öppna elden värmde inte överallt
Genom ett grönskande landskap åkte vi hem
Jag vill på allas vägnar tacka dem
Som ordnat resan så perfekt och bra
Och en stor eloge ska chauffören ha

Skulptur i Kvinnomuseets trädgård.



