Arvika firade Nordens dag – ”Rackstadkolonin i nordisk kontext”
För att fira Nordens dag den 23 mars 2024 bjöd Föreningen Norden Arvika in sina medlemmar till Rackstadmuseet, där konstvetare och konstpedagog Sofia Pettersson tog med publiken på en nordisk konstrunda och Kaisa Kjønsberg bjöd på nordisk sång och musik.
Mycket passande började resan med Rackstadkolonin och historien om hur allt startade i slutet av 1800-talet. Vi fick höra berättelser om konstnärer som verkade där, samtidigt som vi kunde beskåda många av konstverken på museet. Genom Sofias fängslande och pedagogiska sätt att berätta reste vi vidare i Norden och gjorde nedslag i olika konstnärskolonier som verkade i samma tid som Rackstadkolonin. Samtidigt som vi njöt av fantastiska bilder fick vi veta hur de olika grupperna inspirerats av varandra. Skagenmålarnas konst med det speciella ljuset är nog känd för de allra flesta. Berättelserna om denna grupp av konstnärer var särskilt intressant att lyssna till eftersom Föreningen Norden Arvika i augusti kommer att göra en medlemsresa till Danmark och bl.a. besöka Skagen.
Fleskumsommaren är namnet på den kortvariga norska koloni av konstnärer som sommaren 1886 träffades vid Fleskum, beläget vid en insjö väster om Oslo. Tiden där blev betydelsefull i norsk konsthistoria med en utveckling av nationellt stämningsmåleri.
I Önningebyn på Åland samlades från slutet av 1800-talet fram till första världskrigets utbrott en grupp konstnärer – både finska och svenska. De skapade mestadels friluftsmåleri med inspiration från Skagen och Paris.
Vid insjön Tusby Träsk beläget i Finland, nordost om Helsingfors, fanns vid sekelskiftet en konstnärskoloni. Pekka Halonen ritade ett bostads- och ateljéhus som uppfördes där. Det döptes till Halosenniemi och liknar väldigt mycket ateljén Oppstuhage, som ritades av Christian Eriksson och uppfördes i Taserud, Arvika.
Konstnärskolonin på Tyresö i Stockholms skärgård existerade från 1894 till 1918. Epoken startade i och med att prins Eugen bodde där sommartid. I kretsen av konstnärsvänner som vistades hos “målarprinsen” bildades Konstnärsförbundet. I den första styrelsen ingick bl.a. Christian Eriksson (Arvika), Richard Bergh och Carl Larsson.
Den danske konstnären Viggo Johansen, som tidigare ingått i Skagenkolonin, anslöt sig till Tyresö. Genom kontakten med Christian Eriksson kom 16-åriga dottern Nanna att bli snickarlärling hos Bröderna Eriksson i Taserud, Arvika. Hon blev den första kvinnliga snickargesällen i Sverige. Hennes fantastiska praktskåp som tillverkades 1906 i möbelverkstaden har nyligen fått sin placering på Rackstadmuseet.
I de flesta fall hade de nordiska konstnärerna träffats i Paris. Inspirerade av naturmåleri och realism förde de intryck och idéer vidare till de olika konstnärsgrupper som skapades i Norden. Ljus och vatten var viktigt för skapandet. Därför låg kolonierna i närheten av hav, insjöar eller vattendrag.
Efter Sofia Petterssons makalösa föreläsning och Kaisa Kjønsbergs tolkning av Prøysens ”Du ska få en dag i mårå” fick deltagarna en specialvisning av Nanna Johansen Ullmans enastående skåp. Väl värt att göra ett besök på Rackstadmuseet. Ett stort tack till Sofia och Kaisa samt alla intresserade medlemmar som kom för att fira Nordens dag.
Text: Bente Mattsson, Föreningen Norden Arvika