Norden inför valet 2022: Liberalerna
Den 11 september är det val till riksdag, region- och kommunfullmäktige i Sverige. Inför detta har vi tagit Nordenpulsen på de åtta riksdagspartierna, och tagit reda på hur de ställer sig till Norden i frågor som rör hållbarhet, säkerhet och integration. Under veckorna fram till valet kommer vi att publicera intervjuer med talespersoner från samtliga partier för att se var de står i dessa för Norden angelägna frågor. Först ut är Liberalernas Arman Teimouri, ledamot i Nordiska rådets svenska delegation.
Utifrån det förändrade säkerhetspolitiska läget. Vad ser ni helst: Nato eller fördjupat samarbete i Norden?
— Både och. Vi ska självklart fördjupa det nordiska försvarssamarbetet, men Sveriges säkerhet tryggas bäst genom ett fullvärdigt medlemskap i Nato, och det tyckte vi redan 1999.
Utifrån vision 2030 (som antogs av de nordiska statsministrarna i augusti 2019) ska Norden bli världens mest hållbara och integrerade region. Vilken fråga anser ni att man särskilt behöver jobba med gemensamt med övriga Norden för att skapa ett integrerat Norden?
— I dessa tider är det extra viktigt att vi fortsätter att vidare utveckla gränsregionerna. Vi måste självklart ha koll på, men inte stänga, våra gränser i kristider. De gränshinder som uppstår får inte bli permanenta. Vi i Liberalerna ser att gränspendlarna i våra nordiska länder drabbas synnerligen hårt och deras rätt att arbeta i ett annat nordiskt land måste bevaras. På ett individuellt plan måste gränsöverskridande färdtjänst tillåtas inom Norden. I dagsläget har personer med funktionsnedsättningar inga möjligheter att färdas över gränsområden med färdtjänst, inte ens de som bor i gränsområdena, vilket begränsar deras frihet.
På ett individuellt plan måste gränsöverskridande färdtjänst tillåtas inom Norden.
Arman Teimouri, Liberalerna.
Vilken fråga anser ni att man särskilt behöver jobba med gemensamt med övriga Norden för att skapa ett hållbart Norden?
— Vi behöver utveckla de hållbara transporterna emellan våra länder. Det gäller gränsöverskridande järnvägsförbindelser men även en statlig stöttning av elflyget. Elflyget som näringsgren kommer vara fossilfritt och användas för medellånga sträckor som passar det nordiska samarbetet som hand i handske.