Vänskap, finsk dans och djupa samtal från nordiskt gymnasieutbyte i Horten
Meri betyder hav på finska. Men för en grupp elever och lärare från fem gymnasieskolor och en grundskola i Norden betyder “meri” även vänskap, inspiration, samarbete och att våga gå ur sin comfort zone. MERI-projektet är ett nordiskt skolprojekt finansierat av programmet Nordplus som har särskilt fokus på hållbarhet, inkludering samt språkligt och kulturellt utbyte mellan nordiska gymnasieskolor. Projektet närmar nu sig till slut och vi blickar därför tillbaka till den sista genomförda elev- och lärarutbyte i Horten, Norge.
Under utbytesresan till Norge som såg Horten videregående skole som värd i april medverkade några av oss från Föreningen Nordens kansli. Ett femtiotal lärare och elever samlades i Horten från Lovisa Gymnasium i Finland, Miðnám í Suðuroy på Färöarna, Grunnskóli Fjallabyggðar på Island, Hillerød Tekniske Skole i Danmark och Fischerströmska gymnasiet i Sverige. Det var en vecka fylld av lärorika och minnesvärda upplevelser, där deltagarna fick utforska både kulturella och språkliga likheter och skillnader.
Det nordiska utbytet har visat sig vara en ovärderlig möjlighet för eleverna att växa, både personligt och socialt. Genom att bo hos värdfamiljer och delta i gemensamma aktiviteter får de nya perspektiv och stärkta vänskapsband över gränserna. Lärarna har också vittnat om hur elevernas självkänsla och språkliga förmågor har stärkts genom de här erfarenheterna.
Eleverna Narvør, Birita och Bjarta från Färöarnas sydligaste ö Suðuroy, hade redan deltagit i projektet när de tog emot norska elever som värdfamiljer i höstas. Nu var det deras tur att åka på en utbytesresa som de beskriver som läskigt, i början, men framför allt utvecklande på många plan: “Jag var väldigt nervös för att bo med människor jag inte känner. Men jag tycker att alla ska pröva det minst en gång. När vi kom så hängde alla mest med dem man redan kände från sitt eget land, men nu är vi alla blandade, alla pratar med alla!”.
“Det går inte att förstå om man inte fått uppleva det, det är så onormalt att möta så många människor från olika länder, gå på skolan med dem och vara tillsammans med dem en hel vecka. Men det har verkligen varit fantastiskt.”

De alla vittnar hur både formella och informella aktiviteter under utbytet har bidragit till att öka å ena sidan deras kunskap om varandras språk och kulturer, å andra sidan deras känsla av gemenskap. Att få smaka på olika traditionella nordiska maträtter, som de gör på avslutningsfesten, och äta tillsammans tycker de har bidragit mycket till utbytet.

Under ledning av oss på Föreningen Norden deltog alla elever även i en rad workshops som syftade till att både få ungdomarna att lära känna varandra bättre och våga utbyta tankar och perspektiv om viktiga frågor. “Jag tycker det var bra med workshops, det att man måste snacka med de andra och vi fick inte bara hålla oss till de andra färingarna. Det gjorde att alla fick en bättre chans att lära känna varandra.” Som resultat av workshopparna har eleverna skrivit några texter om vad de tycker är viktigast för Nordens framtid och om deras upplevelse av tillit. Texterna finns att läsa på plattformen Norden i skolan.
Även lärarna får tillfälle att lära av och med varandra och skapa gemensamt undervisningsmaterial som de delar över landsgränserna i digitalt format. De är även med på varandras lektioner och får tillfälle att prata om skillnader i undervisning, förutsättningar och elevunderlag. Nina, som undervisar på gymnasieskolan i Horten och tidigare följt med till Färöarna som en del av projektet, berättar: “Jeg føler et mye sterkere fellesskap med mennesker i andre nordiske land når jeg har besøkt de aktuelle landene og møtt de andre menneskene fra de andre landene”.
Projektet är ett levande exempel på hur utbyten över gränser i olika form bidrar till förståelse och att lära känna varandra kan skapa mer samarbete och stärkt tillit bland invånare i Norden. Tack till alla som bidrog till att göra detta utbyte möjligt!



