Nu rullar vi ut studiecirkeln “Min plats i Norden”
Vår digitala utbildning för cirkelledare lockade mer än femtio nyfikna deltagare tidigare i vår. Nu står många nya cirkelledare redo att bjuda in deltagare som vill reflektera, diskutera och utbyta idéer kring livet i Norden idag och i framtiden. Fyra studiecirklar har redan börjat: i Boden, Norrtälje, Örnsköldsvik och Mariehamn på Åland. I dagarna startar även en studiecirkel på Nordiska museet i Stockholm.
– Det behövs fler platser där människor kan mötas, diskutera och lära av varandra. För att skapa förutsättningar för människor att träffas och tillsammans med andra skapa konstruktiva och kreativa samtal har vi tagit fram studiecirkeln Min plats i Norden, säger Anna Scaramellini som är verksamhetskoordinator på Föreningen Norden.
Håll utkik efter en studiecirkel nära dig i vårt kalendarium.
I februari bjöd Föreningen Norden och Studieförbundet Vuxenskolan in till en digital utbildning för studiecirkelledare. De som har gått utbildningen kan sedan hålla i studiecirkeln Min plats i Norden. Ledarutbildningen gav deltagarna en introduktion till studiecirkelns tre delar, samt bakgrunden till Föreningen Nordens arbete med att skapa och främja nya möten och dialoger över gränser.
“Samtal för förståelse och framtidstro”
Eva Seilitz från Föreningen Norden Norrtälje var en av deltagarna. När hon fick tipset om ledarutbildningen för cirkelledare anmälde hon sig direkt, och hon blev inte besviken.
– Jag tar med mig vikten av bra samtal för att växa i medvetenhet och förståelse för varandra och att stärka framtidstron. Jag ser fram emot att ha åtminstone två studiecirklar innan sommaren och att fortsätta med verksamhet som gynnar en nordisk anda i Norrtälje kommun, med nya mötesplatser där vi lär och inspireras av varandra, säger Eva Seilitz.
En annan som deltog i cirkelledarutbildningen är Jonas Hansell från Värmland.
– Kursen framstod som så intressant, och det stämde. Speciellt metoden som kallas Dialogpaus var så genomtänkt och med bra råd om att verkligen leda ett samtal i en grupp. I många år har jag arbetat med liknande situationer, och utbildningen gav mig flera matnyttiga råd att använda. Jag tar med mig en hel del i vardagen, och är stimulerad i att delta eller leda en studiecirkel, säger Jonas Hansell.
“Leta efter de tysta rösterna”
Metoden Dialogpaus, som Jonas Hansell nämner, ingår i en av studiecirkelns tre delar. Vid den första träffen får cirkeldeltagarna vara med om ett konstruktivt samtal på temat trygghet i Norden – idag och i framtiden. Jonna Similä, sakkunnig på Stiftelsen Dialogpaus berättade mer om metoden för de blivande cirkelledarna under den digitala ledarutbildningen. (Läs mer om Jonna och Dialogpaus i den här artikeln.)
– Det var jätteroligt. Personligen tyckte jag att det var fint att se många mer seniora deltagare. Vi brukar prata om att leta efter de tysta rösterna, de som inte hörs eller skriker högst. Det kan exempelvis vara väldigt unga, seniora, eller de som lever ett småbarnsliv. De som inte blir inbjudna till alla sorters samtal. Det ska bli fint att se hur diskussionerna fortsätter, säger Jonna Similä.
Studiecirkel i tre delar
Studiecirkeln består av tre olika delar. Vid den första träffen genomförs som sagt en dialogpaus. Träff 2 med temat Framtidens mötesplats är en möjlighet att diskutera och komma med idéer kring framtidens mötesplatser. Den tredje och avslutande träffen har rubriken Min plats i Norden, och är en skrivarverkstad om livet, vardagen och framtiden i Norden.
För den som är nyfiken finns studiecirkelmaterialet här (på svenska och översatt till finska).
Mer om studiecirkeln Min plats i Norden
Arbetet med studiecirkeln Min plats i Norden tar avstamp i Nordiska ministerrådets handlingsplan Vision 2030. Visionen är antagen av Nordens regeringar och siktar mot att Norden ska bli världens mest hållbara och integrerade region år 2030. För att regeringarnas vision ska bli verklighet behöver människor involveras med sina idéer om hur framtiden kan se ut. För att bidra till detta arbete samlar Föreningen Norden in bidrag från människor i olika åldrar i Norden.
Delar av det insamlade materialet kommer att utgöra en del av Nordperspektiv – en publikation som årligen sätter ljuset på en samhällsaktuell fråga i Norden. Publikationen överlämnas till beslutsfattare regionalt, nationellt och nordiskt och är ett sätt att lyfta fler röster om vår gemensamma framtid i Norden.