Här hittar du nyttiga länkar, forskning, verktyg och annat relevant material för samtliga 9 hälsofrämjande områden från hälsohjulet.
Resurserna fungerar som stöd och inspiration till arbetet med Hälsoparlamentet. Vissa riktar sig främst till eleverna och andra till lärare, elevhälsopersonalen, skolledningen.
Resultaten visar att barn som är mer fysiskt aktiva rapporterar högre livstillfredsställelse och mindre besvär med nedstämdhet, irritation, nervositet och sömnproblem, jämfört med barn som är mindre fysiskt aktiva. (…) Därmed är det viktigt att arbeta aktivt för att ge alla barn förutsättningar för att vara fysiskt aktiva och uppleva rörelseglädje, oberoende av social och socioekonomisk bakgrund. Skolan är en viktig arena för ett sådant arbete.
Nyttiga länkar och vidare läsning
Rörelse
Kost
Sömn
Det finns flera områden i skolan som elever ska och kan var delaktiga i och ha inflytande över. Det gäller undervisningen, men också skolans verksamhet i övrigt. Det kan handla om olika aspekter av arbetsmiljö, planering av raster, fysiska utrymmen, psykosocialmiljö, schemaläggning, provplanering och aktiviteter utöver lektionerna.
Skolverket
Typer av elevinflytande
Europarådet listar elevinflytandet som en skala från uttryckande av åsikter till ledarskap.
(Europarådet, Hantera kontroversiella frågor s. 30)
Nyttiga länkar och vidare läsning
Skolans uppdrag är att främja elevernas hälsa och lärande samt att förebygga ohälsa och hinder i lärandet. Hälsa och lärande förutsätter varandra. Därför är elevhälsa ett ansvar för alla i skolan.
Arbetet med elevhälsa innebär en hög grad av samverkan mellan den samlade elevhälsan, lärare och övrig personal i skolan. Skollagen, kap 2 25§, sätter sambandet mellan hälsa och lärande i fokus genom att koppla den samlade elevhälsan till skolans uppdrag. Alla som arbetar i skolan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM
”Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.”
Skollag (2010:800) 2 kap. 25 §
Nyttiga länkar och vidare läsning
Tips!
Elevhälsopersonalen kan göra en presentationsfilm där de berättar om vilka de är och vad de gör.
Se till att filmen finns tillgänglig för skolans elever. Det ska vara lätt att få fram information.
Nyttiga länkar och vidare läsning
Skolans mål är att varje elev:
– genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö;
– visar respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever som en del av det gemensamma ansvaret för arbetsmiljön på skolan.
Varje elev behöver också känna att hen är en viktig del i klassen och i skolans gemenskap. Då ökar viljan att samarbeta både inom klassen och över klass- och åldersgränser.
Skolverket
Nyttiga länkar och vidare läsning
Skolan ska främja en trygg och tillitsfull arbetsmiljö för alla elever och all skolpersonal – en arbetsmiljö där alla elever har maximala möjligheter att lära och utvecklas.
Nyttiga länkar och vidare läsning
När lärare kopplar sina ämnen till olika yrkesmöjligheter och arbetsmarknaden ökar motivationen hos eleverna.
Mikaela Zelmerlööw, Undervisningsråd Skolverket
Nyttiga länkar och vidare läsning
Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst. Det finns en större medvetenhet om det i samhället nu. Det viktiga är att det finns hjälp att få på flera sätt. Hjälpen kan se olika ut och det är bra, eftersom alla människor är olika. Det viktigaste tipset är att vara vänlig och respektfull mot andra. Du vet inte vad de bär med sig eller varit med om. Var en bra vän. Våga också säga till en vuxen om du märker att någon mår dåligt.
Lärarnas Agenda 2030
Mer om stress
Olika saker kan framkalla stress, till exempel att det är för mycket att göra, att vi ställer för höga krav på oss själva, eller upplever för höga krav från andra.
Stress är kroppens naturliga reaktion och försvar på fysisk och mental press, men om man ofta känner sig stressad och inte kan koppla av kan stressen bli ett problem. Stress kan bland annat påverka vårt immunförsvar och göra att vi lättare drabbas av sjukdomar.
Symptom på att du kan vara stressad är:
(Aktiv skola, Hälsa på skolan – Högstadiet)
Stress är naturligt och något som alla människor upplever i perioder. De som har bra relationer och känner trygghet och närhet är mer rustade mot stress. När vi umgås med andra människor ökar hormonet oxytocin. Oxytocin gör att stresshormonet kortisol sänks, det lindrar även smärta och sänker blodtrycket. Oxytocin bildas framförallt vid beröring, men även i möten med goda vänner, av mättnad och av värme.
Tips!
Vid negativ stress, ta en promenad eller gör något annat fysiskt, då sjunker stresshormonerna och kroppens ”må bra-hormoner” ökar, vilket gör att du känner dig lugnare samt får lättare att koncentrera dig.
Nyttiga länkar och vidare läsning
Alla elever ska tillförsäkras en skolmiljö där utbildningen präglas av trygghet och undervisningen av studiero. Med studiero avses att det finns goda förutsättningar för eleverna att koncentrera sig på undervisningen.
Skollag (2010:800) 5 kap. 3 §
Nyttiga länkar och vidare läsning
Tips för personal!
Använd metodöversikten som en studiecirkel, följande diskussionsfrågor har tagits fram:
Diskussionsfråga 1: Vilka resultat från metaöversikten är relevanta för mig och mitt eller mina klassrum?
Diskussionsfråga 2: Vilka är behoven just nu hos mina elever? Vad skulle jag vilja utveckla vidare i mitt ledarskap i klassrummet? Finns det arbetssätt som jag skulle vilja prova på eller lära mig mer om?
Diskussionsfråga 3: Vilka sätt att arbeta har visat sig fungera med nuvarande eller tidigare elevgrupper? Finns det nyckelfaktorer i dessa arbetssätt som jag kan arbeta vidare med? Kan jag delge dessa arbetssätt till andra lärare?
Diskussionsfråga 4: Behöver jag mer kunskap, kompetensutveckling eller stöd från andra inom organisationen för att kunna genomföra de förändringar jag anser skulle vara av nytta?
Diskussionsfråga 5: Hur kan jag utveckla möjligheter att utvärdera min egen praktik och mina arbetssätt för att kunna utveckla arbetet vidare?
Ni kan också lyssna på Skolforskningspodden avsnitt om översikten, Avsnitt 18: Lärares ledarskap främjar studiero i klassrummet.