Vilka är vi som skapat Hälsoparlamentet?

Vilka är vi som skapat Hälsoparlamentet?

Vilka är vi som skapat Hälsoparlamentet?

Metoden Hälsoparlamentet är resultatet av Föreningen Nordens treåriga Arvsfondsprojektet Hälsa, Delaktighet och Lärande.

Metoden har utvecklats under projektets första två år i samarbete med organisationen Demokratibygget, samt elever och lärare på sex pilotskolor runt om i landet: gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby, Schillerska i Göteborg, Marks gymnasieskola i Skene, Engelbrektsskolan i Örebro, Sverigefinska skolan i Stockholm och Framnäs folkhögskola i Öjebyn.

Hör några elever från pilotklasserna på Engelbrektsskolan i Örebro berätta om sina intryck och tankar kring arbetet med Hälsoparlamentet i denna intervju med SVT Örebro: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elever-ska-hoja-sina-betyg-genom-battre-halsa

Medverkande i utvecklingen av metoden och materialet har också varit en referensgrupp med representanter från skolvärlden så som forskare, organisationer och aktörer som jobbar med ungas hälsa och delaktighetsfrågor.

Under år tre utvecklades metoden ytterligare i samarbete med Charlotta Granath, lärare i SO-ämnen på Stiftelsen Viktor Rydbergs skola i Sundbyberg och lärarutbildare vid Södertörns högskola. Charlotta är författare till Hälsoparlamentets två lärarhandledningar och metodbanken.

Medverkande experter och organisationer som har bidragit till att samla kunskap kring de 9 hälsofrämjande områdena är:

 

Flera uppslag i media och artiklar:

Bättre hälsa ska ge bättre betyg, Sveriges Radio, P4 Örebro

Bättre hälsa ska ge eleverna på Engelbrektsskolan bättre betyg, Örebrokuriren

DET FUNKAR! Delaktighet stärker hälsan, Demokratibygget

Hälsoparlamentet och studiero, Skolforskningsinstitutet

Studiero som en viktig hälsofaktor i skolan, Skolforskningsinstitutet

För frågor gällande Hälsoparlamentets material och/eller hemsida, kontakta Anna Scaramellini, koordinator: [email protected].

Tillbaka till toppen