Det hälsofrämjande området fysisk hälsa berör fysisk aktivitet/träning, kost och sömn.
Det finns flera fördelar med regelbunden fysisk aktivitet, bland annat ökad ämnesomsättning, ökad muskelmassa, ökad rörlighet, starkare immunförsvar, lägre stressnivåer och lägre blodtryck. Vid fysisk aktivitet påverkas hela kroppen. Vad som påverkas, och i vilken utsträckning, beror på vilken typ av fysisk aktivitet vi utför. Generellt går det att säga att lite högre ansträngning på aktiviteterna ger mer fördelar för din hälsa.
En välbalanserad och varierad kost är viktig för att kroppen ska få allt som den behöver och för att förebygga sjukdomar. Äter man ohälsosamt kan detta påverka kroppen och dess olika funktioner, till exempel kan det leda till trötthet och att du har svårare att koncentrera dig. Tänk på att hälsosamma matvanor berör inte bara vad du äter, men också hur mycket och hur ofta.
Sömn är nödvändigt för kroppen och hjärnan att slutföra livsviktiga funktioner, som att bilda nya celler och hormoner, samt att bearbeta dagens intryck. Hur mycket sömn en person behöver påverkas av olika faktorer, inte minst åldern, men det rekommenderas att sova minst 8 timmar per dygn. Det bidrar bland annat till att du känner dig piggare och starkare, har lättare för att komma ihåg saker och att hantera stress.
Hör Thekla Hall från Skolidrottsförbundet berätta mer om det hälsofrämjande området Fysisk hälsa:
För att få bättre koll på din träning ska du dokumentera din fysiska aktivitet i en träningsdagbok. Skriv upp all fysisk aktivitet som du gör under dagen (minst 20 minuter per tillfälle) vid idrotten i skolan och det du gör på fritiden. Dokumentera din träning under fyra veckor. Finns det något sätt att se om din träning har gett något resultat under dessa veckor?
Förslag!
Testa att springa så långt du kan eller göra så många situps eller armhävningar som möjligt under 1 minut. Hur många klarar du första gången du testar? Lägg upp en plan för att träna styrka och löpning under ett antal veckor. Gör sedan testet igen.
Hur långt hann du springa eller hur många situps eller armhävningar klarar du att göra denna gång under 1 minut? Ser du någon skillnad i resultat?
Syfte
Dagboken syftar till att du ska dokumentera din träning för att kunna följa dina framsteg. Du får fundera och reflektera över hur träning och fysisk aktivitet påverkar hälsan. Förhoppningsvis är det möjligt att både känna och se positiva resultat, till exempel att du orkar mer när du tränar.
Besvara frågorna:
Exempel på träningsdagbok:
Utvärdering
När du har genomfört 4 veckor av träning är det dags att utvärdera. Skriv i din träningsdagbok.
Ta fram din Trygghetsbok.
Steg 1: Skriv ner tre saker du kan förändra för att öka din fysiska aktivitet.
Exempel: Enkla val du kan göra i vardagen, gå till skolan i stället för att ta bussen eller börja ta morgonpromenader.
Steg 2: Rangordna dina tre saker från 1 till 3, där 1 är den som är viktigast för dig.
Steg 3: Utifrån din rangordning är nummer 1 den förändring du ska börja med.
Hur kan du på bästa sätt kan påbörja din förändring? Diskutera i par.
Sätt upp en tidsplan, exempelvis två veckor. Dokumentera vad du gör och utvärdera sedan dina aktiviteter.
Skapa en träningsbingo i klassen med aktiviteter och bestäm vilka regler som ska gälla. När aktiviteten är genomförd sätter ni ett kryss i rutan och försöker sedan klara en ny ruta.
Tips!
Använd metoden EPA eller brainstorming för att få fram förlag på aktiviteter som ska finnas med i bingot. Se metodbanken för beskrivning av metoderna.
Förslag på regler:
Förslag på träningsbingo:
För att kombinera fysisk aktivitet med lärande om mänskliga rättigheter och barnkonventionen kan ni prova på “orättvis fotboll”. Spelet från Svenska FN-förbundet vill på ett enkelt och tydligt sätt synliggöra länders olika förutsättningar och möjligheter.
Dela in alla deltagare i olika lag. En elev ska vara domare för varje match, byt ut domaren mellan olika matcher så att fler elever får prova på denna roll. Domaren bestämmer vilka förutsättningar de olika lagen har samt leder gruppdiskussionen efter matchen. Se till att byta förutsättningar inför olika matcher. Lagen representerar olika länder som exempelvis Sverige, USA, Spanien, Polen, Kina och Argentina.
Alla lag ska ha olika förutsättningar, exempelvis:
Match
Lagen möter varandra i matcher om fem till tio minuter. Domaren presenterar vilka förutsättningar som ska gälla för de båda lagen.
Efter varje match får lagen diskutera de olika förutsättningar de hade. Domaren leder diskussionen.
Avslutande diskussion och reflektion.
Tips!
Genomför denna övning tillsammans med andra klasser på skolan, eller varför inte möta personalen i en match?
Pulshöjande aktiviteter kan vara korta och intensiva. Brainbreaks är en variant av pulshöjande aktiviteter som syftar till att öka koncentrationsförmågan och arbetsminnet, och därmed förbättra skolprestationen. Brainbreaks genomförs i klassrummet är därför lätta att organisera. Samtliga klasser kan genomföra brainbreaks under mentorstid.
Brainbreak 1
Koordination
Brainbreak 2
21
Exempel:
Person A säger 1
Person B säger 3 (person B får alltså höja med antingen 1 eller 2)
Person A säger 5 (person A höjde också med 2)
Person B säger 6 (denna gång höjde personen endast med 1)
Fortsätt till ni når 21. Den som säger talet 21 vinner.
Tips!
Ta fram egna övningar för brainbreaks. Använd metoden brainstorming för att få fram förslag. Information om metoden brainstorming finns i metodbanken.
Tips på fler brainbreaks
Dans och rörelse
Välj ut någon av följande rörelser/danser. Visa på en projektor, eleverna följer med i rörelserna/dansen.
Övningar från Energizing brain breaks
Livsmedelsverket har skapat ett självtest, Matvanekollen, där det är möjligt att räkna ut sitt energibehov och se hur mycket energi och näringsämnen vi får i oss genom maten vi äter vid en måltid eller under en hel dag. Testet innehåller frågor om grönsaker och frukt, fullkorn, mejeriprodukter, matfett, sötsaker och fysisk aktivitet.
Matvanekollen – Testa ditt sätt
Utforska dina matvanor och få tips här. Hitta ditt sätt att äta lite bättre – för hälsan och miljön. Också små förändringar gör stor skillnad.
Matvanekollen baseras på Livsmedelsverkets kostråd. Hur just din hälsa påverkas beror såklart inte bara på matvanorna utan också på andra vanor, till exempel om du röker, och hur ofta du motionerar. Ärftlighet spelar också stor roll. Testet ger en förenklad bild men kan ändå inspirera till hållbara matvanor.
Genomför Matvanekollens snabbtest för att få koll på ditt energibehov. Till snabbtestet.
Titta på filmen Förbered frukosten (5 min.) från UR:s serie Orka plugga – Må bra.
Ta fram din Trygghetsbok. Skriv sedan dina svar på följande frågeställningar.
Min personliga handlingsplan till bättre matvanor i 3 steg.
Ta fram din Trygghetsbok.
Steg 1: Skriv ner tre saker du kan förändra för att göra ditt matintag ännu bättre.
Exempel: Förbereda frukosten kvällen innan, äta mer grönsaker och mindre onyttiga saker som godis eller dricka läsk.
Steg 2: Rangordna dina tre saker från 1 till 3, där 1 är den som är viktigast för dig.
Steg 3: Utifrån din rangordning är nummer 1 den förändring du ska börja med.
Hur kan du på bästa sätt kan påbörja din förändring? Diskutera i par.
Sätt upp en tidsplan, exempelvis 2 veckor. Dokumentera vad du gör och utvärdera sedan hur det har gått att förändra dina matvanor. Känner du någon skillnad?
Ni har kanske hört talas om tallriksmodellen?
Tallriksmodellen är ett pedagogiskt sätt att visa hur maten kan fördelas på tallriken för att öka på mängden grönsaker och få en bra balans i måltiden. Den moderna tallriksmodellen finns i tre olika versioner. En anpassad för den som rör på sig enligt rekommendationerna och en annan för den som inte rör på sig så mycket, och därmed har ett mindre behov av energi.
Livsmedelsverket
Steg 1
Rita
Dela in er i mindre grupper om 4–5 elever per grupp.
Ta fram varsitt vitt A4-papper. Rita en tom tallrik.
Tips!
Det finns inspiration på Livsmedelsverkets webbplats, www.livsmedelsverket.se. Sök på ”tallriksmodellen” för att få fram information.
Jämför din ritade tallrik med övriga gruppmedlemmars tallrikar.
Steg 2
Planera och laga en gemensam måltid
Fortsätt i den grupp ni arbetade tillsammans med under steg 1.
Klassen ska nu laga en gemensam måltid, en buffé, som kan innehålla både kall och varm mat. Buffén kan bestå av matbröd, sallader, pajer och frukter. Prata ihop er i gruppen om vilken del av buffén som ni vill laga. Bara fantasin sätter gränser för vad som kan lagas! Regler är att ni måste tänka på tallriksmodellen och att se till att maten blir näringsriktig.
Samtliga grupper får presentera sina förslag. Grupperna ska också presentera på vilket sätt maten är näringsriktig.
Avsluta övningen med att bestämma när aktiviteten ska genomföras, om buffén ska lagas och ätas i skolan eller om klassen ska laga maten och ta med till en picknick.
Min personliga handlingsplan till bättre sömn i 3 steg
Ta fram din Trygghetsbok. Titta på filmen Tips till dig som har svårt att sova (2, 44 min.) från UR:s serie Orka plugga – Må bra.
Steg 1: Skriv ner tre saker du kan förändra för att göra din nattsömn ännu bättre.
Exempel: Varva ner på kvällen eller stänga av uppdateringar på sociala medier.
Steg 2: Rangordna dina tre saker från 1 till 3, där 1 är den som är viktigast för dig.
Steg 3: Utifrån din rangordning är nummer 1 den förändring du ska börja med.
Hur kan du på bästa sätt kan påbörja din förändring? Diskutera i par.
Sätt upp en tidsplan, exempelvis två veckor. Dokumentera vad du gör och utvärdera sedan om förändringen har gett något resultat. Har du fått bättre nattsömn? Är det något som du har gjort som har fungerat bättre eller sämre?
Tips!
Här kan få tips på hur en sömndagbok kan se ut. Till exempel på sömndagbok.