Att det finns studiero i ditt klassrum innebär att ni elever kan ägna er åt de planerade aktiviteterna – lyssna på läraren, göra ett grupparbete, självstudier eller ett prov – utan större störande moment. Studiero är dock något subjektivt, det vill säga att det varierar beroende på person och situation.
Hör Alva Appelgren från Skolforskningsinstitutet berätta mer om det hälsofrämjande området Studiero:
De sex olika teman Skolforskningsinstitutet belyser av studiero i klassrummet tar upp vikten av goda relationer mellan elev och lärare, anpassat arbetssätt utifrån elevernas behov, att det finns tydliga förväntningar och struktur, elevernas delaktighet behöver vara synlig, att beteenden i klassrummet möts samt att utvärdering och reflektion gör att undervisningen kan utvecklas.
Teman:
Steg 1
Diskutera
Dela in er i mindre grupper.
Sätt upp mål för att gemensamt förbättra klassens studiero på samtliga lektioner. Utvärdera veckovis under mentorstiden.
Steg 2
Enskild reflektion
Ta fram Trygghetsboken. Skriv en enskild reflektion utifrån de diskussioner ni hade i steg 1 i denna uppgift.
Utbildningsradion, UR, har i serien Orka plugga – Må bra ett flertal avsnitt som rör studieteknik och strategier för goda studier.
Steg 1
Film
Titta gemensamt på två filmer.
Studiero i klassrummet (2, 43 min.)
Plugga smart hemma (1, 36 min.)
Steg 2
Diskutera
Dela in er i mindre grupper. Diskutera och sammanfatta vad filmerna handlade om.
Lyft diskussionerna i helklass.
Steg 3
Enskild reflektion
Ta fram Trygghetsboken. Vad har du lärt dig från filmerna och era diskussioner? Vad kommer du att använda dig av och tänka på i framtiden?
Ta fram Trygghetsboken och skriv upp samtliga ämnen som du har, exempelvis idrott och hälsa, engelska, svenska och samhällskunskap enligt denna tabell.
Steg 1
Studiero för mig
Vad innebär studiero för mig? Vad behöver jag för att kunna koncentrera mig under lektionen? På vilket sätt kan jag ta hänsyn till andra elevers behov? Vilket ansvar har jag för att det ska råda studiero under lektionen?
Steg 2
Fyll i tabellen
Gå igenom samtliga ämnen och skatta hur det ser ut avseende studiero. Går det att se några mönster? Råder det exempelvis studiero inom vissa ämnen eller på förmiddagslektioner? Vilka faktorer är avgörande för att det ska råda studiero?
Studiero i klassen – skapa ett klasskontrakt
Vad behöver vi för att uppnå god studiero i vår klass? Använd metoden brainstorming. Dela in er i mindre grupper. Samtliga grupper får post it-lappar. Ni ska komma på så många idéer som möjligt utifrån rubrikerna Se, Höra, Känna och Göra. Diskutera under 7–8 minuter och diskutera sedan förslagen i helklass.
Ta fram ett klass-kontrakt där det framgår hur klassen ska arbeta för att främja studiero.
Mentor sammanställer förslagen. Om samtliga klasser på skolan gör denna aktivitet får samtliga klasser överenskommelser och får möjlighet till studiero.
Ta fram skolans ordningsregler.
Använd metoden EPA, Enskilt, Par, Alla där eleverna först funderar enskilt, sedan diskuterar i par och avslutningsvis diskuterar i helklass.
Om klassen vill ändra/ta bort eller lägga till någon regel passar det bra att ta vidare detta till elevrådet.
Använd metoden ”Talarrunda” som innebär att gå laget runt och låta alla komma till tals. Använd gärna en så kallad ”talarpinne” eller ”talarsten” som precis som det låter, kan vara en pinne eller sten som markerar vem som har ordet. Den som har pinnen eller stenen får inte avbrytas. Talarpinnen/stenen skickas vidare till nästa person på tur. För att begränsa talarrundan kan alla få max en minuts talartid. Det är bra om någon i gruppen har koll på tiden! Ett annat sätt att begränsa tiden är att bestämma vilken eller vilka frågor som ska besvaras.
Bromsa den som överträder tiden, en viktig funktion med talarrundor är att alla ska få komma till tals på samma premisser.