Goda relationer mellan er elever främjar trygghet och studiero. När ni känner gemenskap med varandra ökar chanserna till att ni vågar samarbeta och göra era röster hörda. Ett gott samarbete och en trygg lärmiljö kan främja studieron.
Det finns en tydlig koppling mellan en god studiemiljö och låg förekomst av kränkningar. Att ni känner er trygga och trivs i skolan är inte heller bara ett mål i sig utan en förutsättning för att ni ska lära er. För att ni elever ska våga göra era röster hörda och vara aktiva i klassen och skolan behöver det vara en trygg skolmiljö som uppmuntrar till samarbete.
Här hittar du snart en introduktionsfilm till området Goda relationer!
Ta fram följande material: papper, sax och färgpennor.
Uppgiften består i att göra en pappersloppa fylld av olika känslor. Det blir ett tillfälle för eleverna att lära känna varandra bättre, att få förståelse för varandra, lära sig identifiera känslor och upptäcka likheter och skillnader hos varandra.
Steg 1
Gör en loppa
Steg 2
Genomföra
Steg 3
Enskild reflektion
Avsluta följande meningar, skriv svaren i Trygghetsboken:
Det var svårt att beskriva känslan av att vara…
Dela in er i grupper om 3–5 personer. Deltagarna får fem minuter på sig att skriva ner tre påståenden om sig själva. Två ska vara sanna och ett ska vara påhittat.
När alla deltagare färdigställt sina lappar ska varje deltagare läsa upp sina påståenden. De andra deltagarna ska gissa vilket påstående som är påhittat.
I denna övning ska ni öva på att ta fram fakta om olika frågor och sedan argumentera för en viss åsikt/hållning. Utmaningen består i att få över en kompis på sin sida, enbart genom att ta fram de absolut vassaste argumenten. Välj ut några frågor att argumentera kring.
Förlag på frågor:
Dela in er i grupper som ska ta fram argument för och emot.
Steg 1
Ta reda på fakta
Läs på om det aktuella ämnet och ta fram vassa argument för er ståndpunkt. När ni är klara ska ni ställa er i två led, vända mot varandra. Kan någon, via argument, få över klasskompisen på sin sida?
Tips!
Testa enklare frågor! Testa gärna övningen genom att ställa enklare frågor där deltagarna får argumentera för vilken årstid som är bäst, om frukt är godis och så vidare.
Steg 2
Argumentera
Deltagarna får, en i taget, redogöra för sina bästa argument. Sedan får ni ställa frågor till varandra och öva er på att argumentera. Försök att komma överens! Efter att ha övat argumentation ska paret diskutera om det finns någon lösning på den aktuella frågan där det blir:
Dela in er i mindre grupper om 5 personer och ta fram en aktivitet som ni önskar bjuda era klasskompisar på. Det kan vara en låt, ett boktips eller någon kort koreografi.
Inom gruppen är det möjligt att bjuda på olika saker, två personer kan välja att baka medan några andra väljer musik samt tar fram mandala, det vill säga målarbilder.
Arbetsgång
Brainstorma kring vad ni skulle vilja göra. (Maximalt 10 minuter) Bestäm sedan datum för när de olika grupperna ska bjuda sina klasskompisar på aktiviteten.
Eleverna ska prata med klasskompisarna och hitta personer som stämmer överens med beskrivningarna i bingot. Skriv namnet på den som passar på beskrivningen i rutan. Försten till fem i rad vinner (lodrätt och vågrätt). Presentera vilka som stämde in på beskrivningarna inför klassen, om ni vill.
Skriv ut och klipp isär denna mall eller skapa en egen bingo med nya frågeställningar.
När vi hittar gemensamma nämnare med andra människor har vi mycket lättare att relatera till varandra. Den här övningen lyfter fram både gemensamma saker och det unika med varje enskild individ.
Ni har nu en vägg full av blommor samt information om vad ni har gemensamt och nya spännande fakta om varje individ – som ni kanske inte visste innan. Det gemensamma förenar oss och det unika hos var och en av oss bidrar till gruppen och gör den bättre och starkare än den skulle varit om vi alla vore exakt likadana.
Starta ett faddersystem mellan de elever som är nya på skolan och de elever som har gått där under lång tid. I högstadieskolan kan elever i årskurs 9 vara faddrar för elever i årskurs 7. På gymnasiet kan elever i årskurs 3 vara faddrar för elever i årskurs 1.
Uppdraget kan syfta till att skapa en gemenskap på skolan genom att utveckla sammanhållning mellan yngre och äldre elever. Faddrarnas främsta uppgift kan vara att stödja och hjälpa de yngre eleverna på rasterna och under lunchen, med frågor som rör skolarbetet eller vara med och arrangera klassdagar.
Varje elev tilldelas en hemlig “kindness buddy” i en vecka och ska göra någon gest av omtänksamhet för sin buddy.
Börja med att reflektera i par/små grupper:
Tips! Para ihop kindness buddies från olika klasser för att göra omtänksamhetsspindelnätet ännu större.