Förskola: Demokrati måste levandegöras
I samarbete med Nordisk förskola och Nordisk kulturkontakt har Föreningen Norden utforskat nya sätt för att levandegöra och dokumentera demokratiarbetet inom förskolor i Norden.
Text: Emelie Dahlström-Ravn och Celia Boltes
I Barnkonventionen är det tydligt framskrivet att alla barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter. Och i samtliga nordiska läroplaner för förskolan går det dessutom att läsa att demokrati ska lägga grunden för den pedagogiska verksamheten. Föreningen Norden arbetar tillsammans med Nordisk förskola och Nordisk kulturkontakt för att gemensamt utforska nya sätt att levandegöra och dokumentera demokrati arbetet inom förskolor i Norden.
Förskolan i fokus
Vår värld befinner sig i ständig förändring. Detta gör att vi måste undersöka och testa nya sätt att stärka dialogen mellan beslutsfattare och människor i Norden, och att uppmuntra och möjliggöra nya möten över gränser. Under det gångna året har Föreningen Norden därför inlett ett samarbete med Nordisk förskola och Nordisk kulturkontakt.
Nordisk förskola driver professionssamarbete för ledare inom förskolor i Norden, och Nordisk kulturkontakt är en institution under Nordiska ministerrådet som arbetar för att stärka det nordiska samarbetet inom kulturfältet. Samarbetet har handlat om att testa metoder för att skapa förutsättningar för barn att delta i demokratiarbetet i Norden, men också för att öka barns kunskap om våra nordiska grannländer och skapa möten mellan barn i olika förskolor i Norden.
Avstamp i politiskt visionsdokument
Att prata politik och framtid kan vara svårt för vem som helst. För att engagera förskolebarn i demokratiarbetet har det därför varit viktigt att skräddarsy ett upplägg med kreativt lärande i fokus. Arbetet har tagit avstamp i Nordiska ministerrådets handlingsplan Vision 2030, och utifrån det politiska dokumentet har två teman tagits fram: trygghet i dag och i framtiden samt framtidens natur och kulturupplevelse.
Främja samtal och fantasi
Under arbetets gång har pedagoger i förskolor i Norge, Sverige, Danmark och Finland fått instruktioner om hur barnen ska kunna skicka in sina tankar och visioner om samtiden och framtiden i Norden. Det ena spåret har handlat om att samtala kring temat trygghet i gruppformat. Det andra har varit ett individuellt spår där barnen fått lyssna på ett inläst scenario för att sedan få uppdraget att, på ett fantasifullt sätt, gestalta en plats som är särskilt värdefull för dem. Pedagogerna i verksamheten har dokumenterat arbetet och skickat in detta via en digital plattform. För att skapa utbyten och möten mellan förskolorna har barnen fått ta del av ett nordiskt paket – en samling som består av de olika ländernas bidrag och berättelser.
Att dokumentera demokratiarbete
Att testa metoder för att samla in barns tankar och visioner på ett strukturerat och skalbart sätt är viktigt för att på sikt möjliggöra för barn att påverka beslut om framtiden. En av de rektorer som engagerat sig i arbetet är Tommy Larsen, rektor på Stenröd Barnhage i Haldens kommun i Norge. Han menar att demokratifrågor är viktigare nu än någonsin att arbeta med i förskolan och värdesätter att barnen får ingå i en tydlig process som ger perspektiv på demokratifrågor.
– Upplägget ger inte bara en möjlighet till ett spännande och innovativt sätt att arbeta med demokratifrågor tillsammans med barnen, den digitala plattformen ger också pedagogerna i förskolan ett sätt att dokumentera arbetet på. Detta dokumentationskrav är viktigt för att säkerställa progression och utveckling, säger Tommy Larsen.
Anette Bergmasth, rektor för Elinebergs förskolor i Helsingborgs stad i Sverige, ser också värdet i att utveckla former för barns inflytande. Och hon menar att vi aldrig ska ta demokratin för givet.
– Det är något som vi behöver träna på hela tiden. Det går aldrig över. Det är utmanande i de tider vi lever i just nu och vi behöver utveckla former för detta. Nu mer än någonsin, säger Anette Bermasth.
Internationalisering på agendan
Läroplanen för både förskola, grundskola och gymnasium understryker vikten av att barn och elever under sin skoltid ska förberedas för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Även inom ramen för arbetet med Agenda 2030 finns delmål som handlar om att främja kulturell mångfald och globalt medborgarskap. Att förbereda och göra det möjligt för barn i förskolan att förstå att de är en del av ett större sammanhang är av stor vikt. Därför efterfrågas nya former för hur detta arbete ska ske i praktiken.
– Inom förskolan står vi inför ett jättearbete med att lyfta in internationalisering och demokratifrågor i våra verksamheter, och vi behöver hitta mer systematiska och vetenskapligt grundade metoder för att hjälpa pedagogerna att genomföra sina uppdrag. Därför är vi spända på att vara med i utvecklingen av detta initiativ, någonting som vi ser behöver vara långsiktigt och få verka över tid, säger Anette Bergmasth.