Gymnasiet: Ung i Norden – i dag och i framtiden
Under 2023 har Föreningen Norden arbetat med lärare och gymnasieelever i de nordiska länderna för att utforska ungas tankar om trygghet och framtid.
Text: Emelie Dahlström-Ravn och Celia Boltes
Under 2023 inledde Föreningen Norden ett utvecklingsprojekt tillsammans med gymnasielärare och elever från de fem nordiska länderna samt det självstyrande området Färöarna. Initiativet syftar till att stärka elevers kunskap och roll som aktiva medborgare i Norden. Genom samarbetet med gymnasielärare och elever i Norden arbetar Föreningen Norden med att utforma ett pedagogiskt material som tar avstamp i Nordiska ministerrådets handlingsplan Vision 2030.
Utifrån det politiska dokumentet har gymnasieelever i samarbetsskolorna i olika delar av Norden arbetat med fyra teman: trygghet i Norden, framtidens mötesplats, framtidens arbete och framtidens natur och kulturupplevelse. De nordiska gymnasieelevernas perspektiv har samlats in via en digital plattform och i ett senare skede delats mellan de deltagande skolorna. Att lyfta fram olika perspektiv på vad Norden är och kan vara är både ett sätt att synliggöra regionen i undervisningen och att skapa nya möten mellan lärare och elever från de olika länderna.
Mötesplats för dialog och debatt
Anne Nordby Skarstad är lärare på Horten videregående skole i Norge och en av lärarna som deltagit i arbetet. Tillsammans med Föreningen Norden och nordiska lärarkollegor har hon varit med och utvecklat lektionsupplägg kring delaktighet, inkludering och hållbarhet.
– Nordens betydelse och samarbete i Norden har blivit en fråga som flyttats upp på min agenda. Vi har gemensam historia, kultur och språk, och det är viktigt att vi tar hand om dessa enande faktorer så att de kan leva kvar, säger Anne Nordby Skarstad. På Horten vidaregående skole har eleverna arbetat i grupper och skrivit fram sina idéer och önskemål om hur framtidens Norden ska se ut.
Ett av bidragen som skickades in kom från Maryam Therese Ketum, Sunniva Astrup Kaurel, Malin Bernhardsen och Luna Vasstrand Nordås. Tillsammans hade de en idé om att skapa en mötesplats för dialog och debatt mellan människor med olika åsikter och perspektiv.
– I dag finns det inte så många mötesplatser för unga där människor med olika åsikter kan samlas för att prata med varandra. Därför har vi skickat in en idé om en alternativ mötesplats, säger Maryam Therese Ketum.
Gruppen berättar att de inspirerats av en engelsk youtuber på TikTok som bjuder in människor med olika åsikter för att samtala med varandra. De kallar sin fiktiva mötesplats för LeBatten och idén bygger på att skapa ett sammanhang som bygger på gemenskap och förståelse i en inbjudande miljö. Gruppen lyfter tillsammans fram hur viktigt det är att inte bara vara i sin egen bubbla och se saker från ett perspektiv. Att bara höra argument från en ståndpunkt riskerar att skapa både polarisering och extremism, menar de.
– Vi vill skapa en förståelse för att ens liv går att påverka. Genom LeBatten ska du både kunna få och ge nya perspektiv på en fråga. På så vis kan vi mötas och skapa förståelse för varandra, säger Sunniva Astrup Kaurel.
Ska fortsätta engagera sig
För Anne Nordby Skarstad är det angeläget att skapa förutsättningar för elever att göra sina röster hörda i det nordiska samarbetet. Det vill hon göra genom att vara med och utveckla ett gemensamt pedagogiskt material för gymnasieelever i Norden.
– Med detta arbete kan vi stärka elevernas kunskap och roll som aktiva medborgare, vilket är viktigt för att bevara och stärka demokratin. Det är avgörande för vår framtid att unga kan vara med och påverka, säger Anne Nordby Skarstad.
Inskickat bidrag: LeBatten – En bærekraftig diskusjonsplass
Berækraftig utvikling handler om å ta verden med inn i en mer bærekraftig fremtid. For å kunne komme seg dit er man nødt til å være åpen for å samarbeide og kommunisere, selv med mennesker med andre synspunkter enn deg.
I dagens samfunn har man ofte en tendens til å låse seg til det man selv mener, uten å ha en anelse om hva den andre siden faktisk mener. Vi ønsker å rive ned disse veggene, og la en åpen lavterskel diskusjonsplass hvor grupper med ulike meninger kan komme inn for en åpen diskusjon.
Hver kveld blir en ny gruppe, med et nytt tema invitert inn. Alle kan melde seg på, helt gratis. Lokalet blir splittet i to, med en linje som går tvers gjennom lokalet. Gjennom en mikrofon blir det lest opp noen kontroversielle meninger og man blir nødt til å velge enten «enig» som er en side av rommet, eller «uenig» som er den andre siden av rommet.
Eksempler på grupper som kunne blitt invitert:
· Gen Z vs. millennias
· Høyreekstremister vs. venstreekstremister
· Klimanektere vs. klimakjempere
· Gutter vs. jenter
Både før og etter debatten vil vi ha god servering og noen lette, morsomme teambuidling aktiviteter for bryte isen og senke spenningen. Idé från elever på Horten videregående skole.
På bilden: Maryam Therese Ketum, Sunniva Astrup Kaurel och Malin Bernhardsen, elever på Horten videregående skole, som skickat in bidraget LeBatten som beskrivs i artikeln.