Så lyckas vi med förändringsarbete
Framtidens utmaningar kräver samarbete och delaktighet. Klara Adolphson, expert på förändringsarbete och hur organisationer kan gå från viljan att förändra till faktiska resultat, ger sitt perspektiv.
Text: Lovisa Olai
En omvärld i ständig förändring ställer nya krav på vårt sätt att arbeta och organisera oss. För att fortsätta utvecklas, öka konkurrenskraften och skapa förändringar som är hållbara över tid behöver vi bli bättre på att dela kunskap och erfarenheter med varandra, även konkurrenter emellan. Det menar Klara Adolphson, grundare av innovationsbyrån Innovation Leadership Group och expert på förändringsarbete:
– Det krävs mod för att våga dela med sig av insikter och erfarenheter till konkurrenter, men det är först när vi börjar dela med oss som vi kan hitta lösningar på gemensamma problem. Länge har vi pratat om ”learning by testing” men nu börjar allt fler prata om ”learning by sharing”.
Klimatfrågan brukar ofta tas upp som exempel på en utmaning som kräver samarbete för att lösas. Hur kan vi ta oss an den frågan på ett konstruktivt sätt?
– Jag blir frustrerad när jag tänker på hur långsamt klimatomställningen går, speciellt när man såg handlingskraften under pandemin. Men förändring är inte möjlig utan vilja, och människor motiveras av olika saker. Vissa motiveras av rädsla medan andra lamslås av den. Därför behöver vi hitta olika sätt att jobba med klimatfrågan.
Nordiska ministerrådets Vision 2030 tar sikte på att Norden ska vara världens mest hållbara region inom bara några år. Är det ett bra sätt att arbeta på?
– För mig är Vision 2030 en fantastiskt attraktiv vision. Frågan är hur jag får andra att tycka det? Alla förändringar har börjat med att någon tagit på sig ledartröjan och det stämmer även här. Om vi också inkluderar fler i förändringsarbetet och skapar något som vi äger tillsammans har vi alla förutsättningar att lyckas.
Vad behöver vi tänka på för att lyckas med förändringsarbete?
– Det första man ska fundera över är vilka man finns till för, vilka behov de har, och sedan involvera dem i förändringsarbetet. Inom vården är det till exempel viktigt att ta in patienternas perspektiv på verksamheten och fråga sig vad deras upplevelse av vården är och vilken typ av vård de vill ha. Oavsett vilken typ av organisation jag arbetar med, börjar vi alltid med att tillsammans etablera varför de finns till och för vilka.
Hur viktigt är det med delaktighet för att lyckas med förändringsarbete?
– Det är jätteviktigt. Inkluderas du i skapandet av det nya är chansen stor att du också stöttar det i slutändan. Lösningen blir mer stabil eftersom alla som är en del av det nya varit delaktiga i processen. Då känner du ett ägarskap över förändringen.
Behövs det specifika kompetenser för att lyckas med förändringsarbete?
– Vi behöver arbeta hårt med kompetensförsörjningen, men vi måste också förstå att kompetens kommer i nya former. Risken är att vi inte känner igen kompetensen när den kommer in genom dörren. Det kan vara en person som är extremt kompetent men som har andra referenspunkter och ett annat sätt att uttrycka sig på – om vi inte lyckas ta vara på det kommer hen att vända om och lämna rummet.
Du har också pekat på vikten av att jobba tvärfunktionellt.
– Det handlar om att kunna ta vara på allas kompetens. I ett projekt som jag arbetat med skulle till exempel forskare från fem olika fält arbeta med en gemensam utmaning för framtiden. Hela det första året handlade om att förstå varandra och hitta ett gemensamt språk, för lyckas man inte med det går det inte att utbyta kunskap. Det här går att applicera på vilken verksamhet som helst. Om IT-avdelningen och HR-avdelningen ska jobba tillsammans måste man först se till att de förstår varandra, annars når man inte fram.
Klara Adolphsons tips inför förändringsarbete
- Involvera människor i förändringsarbetet. Du får snabbt igen tiden det tar initialt eftersom förändringen blir mer stabil när den tagits fram gemensamt.
- Missa inte kompetensen när den kommer in i rummet. Var nyfiken! Vi känner inte alltid igen kompetens vi inte stött på tidigare och därför är det viktigt att vara öppen.
- Tänk att organisationskulturen ska stötta strategin och skapa en kultur som gör det lättare att utföra uppdraget. Vissa ser kulturen som frikopplad från strategin, men de måste hänga ihop.
Om Klara Adolphson
Foto: Fanny Lindström
Klara Adolphson I över tjugo år har Klara Adolphson guidat organisationer genom förändring. Hon har skrivit böcker som Chef kan du vara själv! och Leda jämt, föreläst och utbildat människor i organisationsutveckling, förändring och ledarskap. 2021 grundade hon innovationsbyrån Innovation Leadership Group vars syfte är att öka samhällets förmåga att ta sig an komplexa frågor och öka förmågan till framåtrörelse
Bilden högst upp: Scyther5, Istockphoto