Låt barn ta plats i samtalen
Att få barn att tala om demokrati kan stärka dem i deras utveckling. Det menar Monica Haraldsson Sträng, filosofie doktor i pedagogik och rådgivare till Föreningen Norden.
Barn och unga behöver stödjas i att utveckla intresse och engagemang för viktiga frågeställningar i omvärlden. De behöver få utgå från sina egna sätt att tänka för att vidga sina perspektiv. Det menar Monica Haraldsson Sträng, filosofie doktor i pedagogik och rådgivare till Föreningen Norden och organisationen Nordisk förskola.
Svårtolkat begrepp
I läroplanen för svensk förskola står att utbildningen ska tillämpas på ett demokratiskt arbetssätt. Ordet demokrati är teoretiskt och svårtolkat. Det finns inte heller någon enhetlig definition av vad demokrati innebär i de nordiska läroplanerna. För Monica Haraldsson Sträng har det alltid varit viktigt att beskriva hur pedagoger i förskolan kan konkretisera demokrati i den dagliga verksamheten.
Det handlar om att ge barnen plats och utrymme, att vuxna och barn, främst i grupp och i lek, samtalar med varandra, om ett innehåll, ett tema eller annat intressant och engagerande. De vuxna måste lyssna, lyfta fram barnens sätt att se och uttrycka sig, tolerera sådant som de anser vara ”fantasier, fel eller misstag” och uppmuntra till nyfikenhet. De vuxna ska inte leda barns samtal genom riktade frågor. Teman som demokrati och framtid är abstrakta ord och svåra att föra samtal med barnen om. Pedagogerna behöver få tillgång till inspirerande pedagogiskt material som både främjar barns fantasi och föreställningsförmåga och ger exempel på viktiga frågeställningar inom just demokrati och framtid.
– Demokrati blir ett sätt att stödja barnen i deras utveckling och samtidigt ett innehåll om demokrati och framtid, säger Monica Haraldsson Sträng.
Pröva, utvärdera och omforma
För att vidareutveckla demokratiarbete bör samspelet mellan metodiska och innehållsliga dimensioner i verksamheten på förskolan ökas. Flera olika aktörer, med olika kompetenser och erfarenheter, behöver arbeta tillsammans för att pröva, utvärdera och utforma material som kan få bäring över tid.
– Av den anledningen ser jag ett stort värde i att fördjupa oss ytterligare i hur de teoretiska och praktiska erfarenheterna kan möta varandra, säger Monica Haraldsson Sträng.
Föreningen Nordens arbete med förskola
Föreningen Norden fortsätter arbetet med att ta fram pedagogiskt material kopplat till demokrati och framtidsfrågor inom förskoleverksamheter i Norden. Min plats i Norden är ett pedagogiskt material för förskolor som är framtaget tillsammans med vetenskapliga rådgivare och nordiska förskolepedagoger. Materialet bygger på tre spår och har som mål att skapa demokratiska samtal, uppmuntra barns föreställningsförmåga samt att möjliggöra konstnärliga uttryck. Det pedagogiska materialet kommer att finnas tillgängligt i mars 2024.
Läs mer om Föreningen Nordens arbete med nordiska förskolor här.